Naprawa auta u mechanika a reklamacja – 3 mało znane fakty

Naprawa auta u mechanika a reklamacja

Zarówno nowe, jak i starsze samochody wymagają wizyt u mechaników. Niestety nie da się tego uniknąć – nawet decydując się na kupno pojazdu z wyższej półki. Nierzadko bowiem okazuje się, że naprawa jest konieczna już po przejechaniu pierwszych 100 tysięcy kilometrów… I choć w tym wpisie nie będę rozwodził się na temat tego, czy współczesne samochody są mniej trwałe niż ich odpowiedniki sprzed kilku dekad, myślę, że ten artykuł będzie dla Ciebie przydatny bez względu na to, jakie auto posiadasz. Każdego właściciela prędzej czy później czeka naprawa auta u mechanika, dlatego w dzisiejszym wpisie zajmiemy się sytuacją, gdy konieczna jest jej reklamacja. Poniżej odpowiem na następujące pytania:

  • czy można w ogóle składać reklamację na wadliwą naprawę auta w warsztacie samochodowym?
  • czy możesz domagać się z tego tytułu zwrotu pieniędzy?
  • jak złożyć reklamację w związku z wadliwą naprawą samochodu?

Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, serdecznie zachęcam Cię do dalszej lektury. Jeśli zainteresowała Cię ta tematyka, przeczytaj także: Używane auto a rękojmia – czego można żądać, kupując pojazd z wadą?

A teraz do rzeczy! Co z tymi reklamacjami w warsztatach samochodowych?

Fakt 1: Reklamację możesz złożyć także w związku z wadliwą usługą 

Reklamowanie kojarzy nam się wyłącznie z produktami. Jednak mało kto wie, że uprawnienia z tego tytułu mają znacznie szerszy zakres i obejmują również usługi. Mechanik, tak jak każdy inny usługodawca, odpowiada za świadczone przez siebie usługi na zasadach rękojmi. Jeśli czytałeś mój poprzedni wpis, wiesz, że trwa ona co do zasady dwa lata. W przypadku napraw termin ten liczy się od dnia wydania naprawionego auta. Oznacza to, że po odebraniu auta z warsztatu samochodowego mamy 24 miesiące, aby zgłosić ewentualną wadliwą naprawę.

Naprawa auta u mechanika a reklamacja

Fakt 2: W przypadku wadliwej naprawy samochodu, od mechanika możesz żądać aż trzech roszczeń, a wybór tego, z którego skorzystasz, należy do Ciebie

Zasadniczo przysługują nam aż trzy roszczenia. Przede wszystkim mamy prawo żądać od warsztatu bezpłatnego dokonania poprawek przywracających auto do pełnej sprawności. Wyjątkiem może okazać się sytuacja, gdy doprowadzenie do stanu zgodnego z umową jest niemożliwe lub wymagałoby od mechanika poniesienia nadmiernych kosztów. Niemniej jednak, z doświadczenia wiem, że renomowane warsztaty samochodowe starają się wykonywać dodatkową naprawę tego samego elementu bezpłatnie i bez narażania Klienta na dodatkowe koszty. Jednak należy przy tym pamiętać, że w przypadku starszych aut mechanik nie jest zobowiązany do przywrócenia stanu idealnego. Wystarczy, że przywróci samochód do pełnej sprawności z uwzględnieniem jego wieku.

Innymi roszczeniami, które możemy kierować do mechaników w takiej sytuacji są również żądania obniżki ceny lub zwrotu pieniędzy z powodu odstąpienia od umowy. Natomiast warto zaznaczyć, iż w przypadku odstąpienia od umowy, a więc żądania zwrotu całej kwoty, wada usługi (naprawy) musiałaby być istotna. Na przykład – gdy samochód po naprawie zupełnie nie nadaje się do wyjechania nim na ulicę. 

Fakt 3: Reklamację najlepiej składać na piśmie i z dołączonymi zdjęciami 

Reklamację najlepiej złożyć na piśmie, w którym zawrzemy następujące informacje:

  • nasze dane osobowe (imię, nazwisko, adres),
  • dane warsztatu samochodowego/mechanika (nazwę/imię i nazwisko, adres, NIP),
  • szczegółowy opis tego, co podlegało naprawie, opis usterek i innych nieprawidłowości,
  • żądanie – czyli to, czego domagamy się w ramach reklamacji (bezpłatnego dokonania poprawek, obniżenia ceny, zwrotu pieniędzy).

Do pisma warto dołączyć również zdjęcia, które ukażą zakres zmian/szkód, jeśli jest to oczywiście możliwe.

Zanim wręczysz reklamację swojemu usługodawcy, dobrze byłoby w pierwszej kolejności porozmawiać z nim o problemie, jaki pojawił się po naprawie Twojego samochodu. Jeśli dojdziecie do jakiegoś konsensusu, warto wszystkie Wasze ustalenia zawrzeć w treści reklamacji, a następnie poprosić o podpis pod nią, dla celów dowodowych.

Naprawa auta u mechanika a reklamacja – 3 mało znane fakty. Podsumowanie

Jeśli posiadasz pisemne ustalenie zakresu prac, jakie miały być wykonane w warsztacie samochodowym, dochodzenie praw w razie ewentualnych nieprawidłowości jest zdecydowanie łatwiejsze. Oczywiście nie oznacza to, że w przeciwnym przypadku jest to niemożliwe. Wiem z doświadczenia, że zazwyczaj zlecanie napraw odbywa się po prostu ustnie. Warto jednak pamiętać, że to „ułatwienie” może czasami zadziałać na naszą niekorzyść – na przykład w momencie wadliwej naprawy samochodu. Choć prawo zwykle działa na naszą korzyść – prawda niestety jest taka, że musimy być niezwykle wytrwali w dochodzeniu naszych praw. Dlatego pamiętaj, że dla Ciebie (i Twojego auta) zdecydowanie bezpieczniej będzie, jeśli wszelkie ustalenia odnośnie naprawy zawrzesz na piśmie. Albo przynajmniej w formie elektronicznej – np. poprzez wiadomość e-mail lub SMS.

Jeśli Twoja reklamacja nie przyniesie oczekiwanych skutków (mechanik uzna ją za niezasadną, bezpodstawną etc.), możesz pójść o krok dalej. Swoją sprawę możesz zgłosić na przykład do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Jeszcze inną opcją jest skierowanie ją na wokandę sądu cywilnego, który zajmie się rozstrzygnięciem Waszego sporu.

radca prawny Jakub Jęcka

radca prawny Jakub Jęcka

Doświadczony specjalista z zakresu prawa motoryzacyjnego. Od lat obsługuje w tym zakresie klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców.

O Kancelarii

JJ Kancelaria Radców Prawnych to kameralna, ale prężnie działająca kancelaria prawna mieszcząca się na Saskiej Kępie w Warszawie przy ul. Francuskiej 35. Każda codzienna sprawa naszych Klientów jest dla nas sprawą wielkiej wagi. Kancelarią kieruje radca prawny Jakub Jęcka.

Ostatnie wpisy

POMOC PRAWNA ON-LINE

Inforujemy, że nasza Kancelaria udziela fachowych porad prawnych on-line za pośrednictwem telefonu, maila, a także Skype.

Chcemy podkreślić, że otrzymana w ten sposób porada jest równoznacza z poradą otrzymaną na miejscu w siedzibie Kancelarii. Porady prawne on-line świadczymy już z powodzeniem od wielu lat. Udzielenie pomocy prawnej w ten sposób poprzedzone jest zazwyczaj przesłaniem dokumentów i szczegółową rozmową z Klientem. Dzięki temu nasz prawnik może fachowo doradzić w każdej kwestii prawnej.

Przed udzieleniem porady prawnej on-line poznają Państwo jej dokładny koszt.

Zapraszamy do kontaktu:
+48 502-453-221
kancelaria@jjradcowieprawni.pl

Można też zostawić poniżej swój numer telefonu, oddzwonimy: