Używane auto a rękojmia – czego można żądać, kupując pojazd z wadą?

Używane auto a rękojmia

Kupiłeś wymarzony, choć używany samochód, który – na pierwszy rzut oka wydawał się spełniać Twoje oczekiwania. Sprzedawca (lub handlarz) zapewniał Cię, że spokojnie będzie Ci służyć bez większych problemów albo ręczył za to w inny sposób. Może coś na wzór żartobliwego „Niemiec płakał, jak sprzedawał..”? Po krótkim użytkowaniu i wizycie u mechanika okazuje się jednak, że Twoje auto ma ukrytą wadę, której koszt naprawy zwala Cię z nóg – co wtedy robisz? Jeśli masz świadomość swoich praw, wiesz, że kupując nawet używane auto, przysługuje Ci rękojmia – częściej nazywana potocznie prawem do reklamacji. 

Jeśli ten krótki case opisuje choć w części sytuację, w której się znalazłeś – myślę, że dobrze trafiłeś! Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest rękojmia, jak długo obowiązuje i czego możesz żądać na jej podstawie?
  • czym jest wada fizyczna i prawna w przypadku pojazdów mechanicznych?
  • czego możesz żądać od sprzedawcy, jeśli kupiłeś auto z wadą?
  • jak wyegzekwować swoje prawa na podstawie rękojmi?
  • czy w przypadku samochodów używanych zawsze możesz z niej korzystać?

Zanim zaczniemy – najważniejsze informacje o rękojmi, o których powinieneś wiedzieć

  • Rękojmia to, mówiąc krótko, odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego, w przypadku, gdy sprzedana rzecz ma wadę. Przepisy wyszczególniają przy tym wady fizyczne oraz prawne, które omawiam poniżej.
  • Rękojmia obowiązuje – co do zasady – przez 2 lata, od chwili wydania towaru. W przypadku sprzedaży ruchomych rzeczy używanych termin ten można nieco skrócić. Przepisy narzucają jednak pewne minimum – czas, kiedy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne takiej rzeczy nie może być krótszy niż 1 rok (od dnia wydania rzeczy).
  • Odpowiedzialność z tytułu rękojmi obowiązuje sprzedawcę nawet wtedy, gdy sam nie wiedział o wadzie produktu w momencie sprzedaży.
  • Z tytułu rękojmi możesz żądać: obniżenia ceny, naprawy, wymiany rzeczy na nową – wolną od wad, a nawet odstąpienia od umowy.

Wyżej wspominałem, że wyróżniamy dwa rodzaje wad: fizyczne i prawne. Co je różni? Poniżej znajdziesz odpowiedź na to pytanie, popartą przykładami wad, jakie mogą wystąpić w przypadku samochodów lub innych pojazdów mechanicznych.

Wady fizyczne

Wada fizyczna, zgodnie z art. 556 (1) Kodeksu Cywilnego, polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W przypadku samochodów będzie miało to miejsce w szczególności, gdy:

  • pojazd nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu cel (wynikający z umowy, okoliczności lub przeznaczenia) – np. parametry dotyczące silnika, które widnieją w dokumentacji, nie pokrywają się z parametrami silnika, który faktycznie jest zamontowany;
  • sprzedawca zapewnił kupującego, że pojazd ma określone właściwości, a później okazało się, że takich właściwości mu brak – np. po weryfikacji stanu technicznego auta okazuje się, że miało ono “cofnięty” przebieg i jest on nierzeczywisty 
  • kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy o tym, w jakim celu kupuje samochód, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia auta – np. gdy kupowałeś kupowałeś auto do przewozu osób (miało zamontowane fotele dla 8 pasażerów plus kierowca), ale okazało się, że auto zarejestrowane jest jako 3-osobowe;
  • auto zostało wydane w stanie niezupełnym – np. kupujący nie przekazał Ci kluczyka, bez którego auto w zasadzie nie nadaje się do użytku.

Wady prawne

O wadzie prawnej możemy mówić:

  • Jeśli auto będące przedmiotem umowy sprzedaży wcześniej zostało skradzione.
  • Gdy samochód ma przynajmniej dwóch właścicieli i zostało sprzedane bez zgody jednego z nich.

Kupiłeś używane auto z ukrytą wadą – do czego uprawnia Cię rękojmia i kiedy możesz z niej skorzystać?

Co najważniejsze, z rękojmi będziesz mógł skorzystać tylko wtedy, gdy:

  • samochód ma wadę ukrytą, zmniejszającą jego wartość lub użyteczność i nie wynika ona z normalnego zużycia eksploatacyjnego,
  • nie wiedziałeś o tej wadzie przed zawarciem umowy i jesteś w stanie to udowodnić,
  • wada lub jej przyczyna istniała w pojeździe, zanim dokonałeś zakupu.

Na wstępie wspominałem o tym, że z tytułu rękojmi kupującemu przysługują aż cztery roszczenia, jeśli przedmiot sprzedaży ma wady (obniżenie ceny, naprawa, wymiana rzeczy na nową, odstąpienie od umowy). W przypadku samochodów używanych jednak częściej będą miały zastosowanie jedynie dwa z nich, które omawiam poniżej.

Żądanie obniżenia ceny

Zgodnie z art. 560 Kodeksu Cywilnego jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy sprzedający niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie – wtedy tracimy nasze uprawnienie. Jednak, gdy rzecz była już wcześniej wymieniona/naprawiana lub sprzedawca nie wypełnił swojego obowiązku w postaci wymiany/naprawy – wtedy te ograniczenie nie ma zastosowania i spokojnie możemy żądać obniżki ceny.

W myśl tego samego artykułu, w §3 ustawodawca wskazuje, że:

Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

Z praktycznego punktu widzenia porównanie tych wartości samodzielnie może sprawić kłopot. W związku z tym, pomocna w takim przypadku może okazać się wycena specjalisty – na przykład rzeczoznawcy.

Odstąpienie od umowy

Jeśli po zakupie stwierdzisz, że wada samochodu jest na tyle istotna, że nie chcesz z niego korzystać, przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy. Swoim Klientom zawsze rekomenduję, aby – bez względu na to, czego żądamy od sprzedawcy w ramach rękojmi – kierowali swoje żądania na piśmie, dla celów dowodowych.

A co z naprawą rzeczy lub wymianą jej na nową, wolną od wad?

Roszczenia te również można wystosować do sprzedawcy. Stanowi o tym wprost art. 561 §1 Kodeksu Cywilnego:

Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

Jak wyegzekwować swoje prawa, czyli o musisz zrobić, aby skorzystać z rękojmi?

Jeśli ukryta wada auta wyszła na jaw już po zakupie samochodu, powinniśmy poinformować o tym sprzedawcę jak najszybciej. Jednocześnie należy przedstawić sprzedającemu swoje żądania, czyli czego domagamy się z tego powodu – np. obniżenia ceny samochodu.

Tak jak wspominałem wcześniej, najlepiej zrobić to w formie pisemnej. Forma usta jest w takiej sytuacji jak najbardziej dopuszczalna, jednak wtedy warto zadbać o świadka, który będzie nam towarzyszyć.

Uwaga!

W relacji przedsiębiorca-konsument, sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeżeli w tym czasie nie ustosunkuje się do naszego żądania, przyjmuje się, że uznał je za zasadne. Oznacza to jednak, że regulacja ta nie będzie obowiązywać, gdy stronami transakcji będą tylko osoby prywatne.

Używane auto a rękojmia – czy zawsze możesz dochodzić roszczeń z jej tytułu?

O ile Twoja umowa sprzedaży auta nie reguluje tego inaczej, masz prawo dochodzić odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Podlega jej każdy sprzedawca – niezależnie od tego, czy jest przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną. Nie ma znaczenia również to, czy dana rzecz jest nowa czy używana.

Uwaga!

Pamiętaj jednak, że sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Zatem, jeśli poinformował Cię o on o wadzie samochodu, a mimo to zdecydowałeś się go zakupić, nie będziesz mógł domagać się od niego spełnienia roszczeń z tego tytułu.

Używane auto a rękojmia – czego można żądać, kupując pojazd z wadą? Podsumowanie

W ramach podsumowania – chciałbym, abyś z tego wpisu wyniósł 4 ważne informacje:

  • W przypadku samochodów (jak i innych rzeczy ruchomych) używanych, rękojmia obowiązuje minimalnie przez 1 rok od wydania rzeczy.
  • Na jej podstawie możesz żądać od sprzedającego obniżenia ceny, odstąpienia od umowy, wymiany rzeczy na nową lub jej naprawy.
  • Po ujawnieniu wady jak najszybciej poinformuj o tym sprzedawcę. Najlepiej jest to zrobić w formie pisemnej. Nie zapomnij o wskazaniu, czego domagasz się w związku z ujawnieniem wady.
  • Nie możesz skorzystać z rękojmi, jeśli sprzedawca poinformował Cię o wadzie w chwili zakupu.
radca prawny Jakub Jęcka

radca prawny Jakub Jęcka

Doświadczony specjalista z zakresu prawa motoryzacyjnego. Od lat obsługuje w tym zakresie klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców.

O Kancelarii

JJ Kancelaria Radców Prawnych to kameralna, ale prężnie działająca kancelaria prawna mieszcząca się na Saskiej Kępie w Warszawie przy ul. Francuskiej 35. Każda codzienna sprawa naszych Klientów jest dla nas sprawą wielkiej wagi. Kancelarią kieruje radca prawny Jakub Jęcka.

Ostatnie wpisy

POMOC PRAWNA ON-LINE

Inforujemy, że nasza Kancelaria udziela fachowych porad prawnych on-line za pośrednictwem telefonu, maila, a także Skype.

Chcemy podkreślić, że otrzymana w ten sposób porada jest równoznacza z poradą otrzymaną na miejscu w siedzibie Kancelarii. Porady prawne on-line świadczymy już z powodzeniem od wielu lat. Udzielenie pomocy prawnej w ten sposób poprzedzone jest zazwyczaj przesłaniem dokumentów i szczegółową rozmową z Klientem. Dzięki temu nasz prawnik może fachowo doradzić w każdej kwestii prawnej.

Przed udzieleniem porady prawnej on-line poznają Państwo jej dokładny koszt.

Zapraszamy do kontaktu:
+48 502-453-221
kancelaria@jjradcowieprawni.pl

Można też zostawić poniżej swój numer telefonu, oddzwonimy: